CryEngine2 to silnik graficzny tworzony przez CryTek, ekipę odpowiedzialną za wydaną w marcu 2004 roku grę Far Cry. Far Cry był w momencie swojej premiery najbardziej efektowną graficznie grą dostępną na PC. Szczerze mówiąc, do dzisiaj robi wrażenie (w międzyczasie ukazały się patche dodające efekty obsługiwane przez nowe modele kart graficznych) ale postęp techniczny w postaci nowej generacji konsol stacjonarnych, dziesiątej odsłony DirectX'a, akceleratorów fizyki i 64-bitowych, wielordzeniowych procesorów każe wypatrywać kolejnego skoku jakościowego. Ma go zapewnić właśnie CryEngine2 - na chwilę obecną zdecydowanie najlepiej zapowiadający się engine graficzny. Pierwszą produkcją, która skorzysta z jego możliwości, będzie Crysis - gra FPP tworzona przez CryTek pod skrzydłami Electronic Arts.


Crysis vs Rzeczywistość. Crysis po prawej.

W tym miejscu posłużę się nadużywanym w odniesieniu do grafiki 3D generowanej w czasie rzeczywistym słowem "fotorealizm": Crysis to kolejny, bardzo duży krok w stronę fotorealizmu w grach. Nic za darmo - chociaż prezentacje gameplay'u odpalane są na topowych obecnie konfiguracjach, animacja potrafi mocno haczyć (inna sprawa, że nie są to wersje finalne). Crysis ma przynieść rewolucję również w temacie sztucznej inteligencji oraz symulacji zaawansowanej fizyki. Jaki sprzęt potrzebny będzie do komfortowej gry na tzw. "maks detalach"? Czy Xbox 360 i PS3 poradzą sobie z takim obciążeniem (na razie gra tworzona jest wyłącznie z myślą o Windows Vista+DX10)? Kiedy gra będzie gotowa?

Prezentacja z E3 @Google Video (prawie 15 minut):