Wimp: Who Stole My Pants? [iOS]

Wimp: Who Stole My Pants? to popisowy debiut niezależnego studia z Białorusi (Flexile Studio) - niesamowicie efektowna i grywalna gra platformowo-logiczna, wykorzystująca silnik fizyki zarówno na potrzeby zagadek logicznych (przesuwanie skrzyń, grawitacja), jak i na potrzeby elementów zręcznościowych (huśtanie się na linach, balansowanie na obrotowych platformach). Ciężko się nudzić, szczególnie że specjalne ruchy głównego bohatera są inne w każdym z odwiedzanych światów.

W tym roku chyba najlepsza tego typu produkcja na dowolną platformę - i jedna z najlepiej wykonanych oraz najbardziej dopracowanych gier na iOS-a.

Score! Classic Goals [iOS]

iPhone, iPod touch i iPad wciąż nie doczekały się gry piłkarskiej godnej miana "następcy Kick Off-a" czy "Sensible Soccer XXI wieku", ale zręcznościowe symulatory studia Fist Touch Games (First Touch Soccer, Euro Soccer) wybijały się ponad przeciętność dotykowych odsłon serii FIFA i Pro Evolution Soccer. Score! Classic Goals to - stworzona właśnie przez First Touch Games - sympatyczna, "casualowa" gra, która pozwala na odtworzenie akcji z ponad setki historycznych meczów z kilku ostatnich dekad.

Siłą Score! Classic Goals są: intuicyjne sterowanie (gra polega na rysowaniu na ekranie toru lotu piłki dla podań i strzałów), realistyczna fizyka i doskonała animacja zawodników. Gra pozwala na drobne eksperymenty, ale podstawowym celem jest możliwie wierne odtwarzanie rzeczywistych akcji. Na najniższym poziomie trudności (amateur) siła podań i strzałów jest ustawiana automatycznie, poziom professional odblokujemy dopiero po pomyślnym zaliczeniu wszystkich akcji dostępnych w grze.

Gra nie sprawia wrażenia całkiem kompletnej - brak jest oryginalnych składów drużyn, komentarzy oraz dodatkowych informacji nt. odtwarzanych akcji - ale potrafi zapewnić mnóstwo doskonałej zabawy i wciąga bez reszty.

WarGames: WOPR [iOS, Android]

WarGames: WOPR to niecodzienne połączenie niezależnej produkcji i licencji kasowego filmu, w dodatku filmu sprzed trzech dekad. Pomysł nie jest przesadnie oryginalny (warto tutaj przywołać taki tytuł, jak Dungeon Raid) - na grę składa się seria pojedynków, polegających na łączeniu jednakowych kafelek na planszy w jak najdłuższe "łańcuchy". Kafelki czerwone (pocisk z głowicą atomową) zadają bezpośrednie straty przeciwnikowi, kafelki zielone (apteczka) uzupełniają pasek energii, niebieskie (radar) "nabijają" licznik bonusowy (bonusem jest możliwość wykorzystania broni specjalnej), a kafelki żółte (symbol dolara) uzupełniają zasoby gotówki, za którą kupujemy broń defensywną i ofensywną w trakcie walki.

WarGames: WOPR nie jest próbą odtworzenia gry znanej z filmu - ale tym razem wcielamy się w rolę komputera, a nie przedstawicieli gatunku ludzkiego. Każdy etap poprzedzony jest dialogami z postaciami występujacymi w filmie, wykorzystano też filmowe wizerunki bohaterów. Prosty - casualowy wręcz - pomysł na grę, w rozsądny sposób rozbudowany o całkiem "ambitny" element strategiczny (kwestia "taktyki" w trakcie rozgrywki, usprawnianie broni pomiędzy etapami) i efektowna oprawa po raz kolejny zaowocowały powstaniem gry wciągającej i szalenie satysfakcjonującej.

Bubble Pig [iOS]

W Bubble Pig, nowej grze platformowej od Donut Games, sterowanie jest pozornie proste - Świnia-Bańka podskakuje (a właściwie odbija się od podłoża) sama, a nam pozostaje poruszanie się w lewo i prawo. Zbierając porozrzucane po planszy monety i owoce musimy wykazać się jednak wyjątkową zręcznością i precyzją, gdyż tylko "kombosy" - nabijanie mnożnika punktów wraz z każdym kolejnym przedmiotem tego samego rodzaju zebranym w trakcie jednego skoku - dają szansę na dobry wynik punktowy.

Bubble Pig to świetna gra, mogąca pochwalić się oprawą w najlepszym, amigowym stylu, płynną animacją i - przede wszystkim - zróżnicowanym projektem poziomów. 40 leveli to może niewiele, ale wymaksowanie wyników powinno zająć dobre kilka godzin - casualowiec nie będzie sfrustrowany kontaktem z grą, ale na hardkorowców czeka prawdziwe wyzwanie!

You Have to Win the Game [PC Windows]

You Have to Win the Game to darmowa, eksploracyjna platformówka ("komnatówka") z oprawą utrzymaną w stylistyce pecetowych produkcji z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych - czyli CGA + PC Speaker. Stworzył ją w "wolnej chwili" - całkowicie hobbystycznie - jeden z programistów pracujących w firmie Gearbox.

Beat Sneak Bandit [iOS]

Beat Sneak Bandit to "skradankowo-rytmiczna gra logiczna" dedykowana iPadowi, iPhone'owi i iPodowi touch. Gra absolutnie niecodzienna - prezentująca nowatorski typ rozgrywki, charakteryzująca się unikalnym stylem oraz spójną i dopracowaną oprawą graficzno-dźwiękową - a do tego diabelsko grywalna!

Jako włamywacz, któremu daleko do bycia czarnym charakterem, penetrujemy posiadłość złego Księcia Von Clockface (książe skradł wszystkie zegary świata - a my tylko próbujemy je odzyskać). Każdy etap to fragment posiadłości z rozmieszczonymi na siatce 8x4 drzwiami, zapadniami, schodami, fotokomórkami i strażnikami. Grę obsługujemy uderzając palcem w dowolne miejsce na ekranie, powodując skok postaci o jedno pole do przodu (lub odbicie się od ściany albo przeszkody). Co najbardziej istotne - trafiać musimy w rytm odtwarzanego utworu (4/4) - inaczej rozmieszczone na planszy zegary zaczną znikać. Aktywność "przeszkadzajek" (otwieranie się zapadni, uruchamianie fotokomórek i ruchy strażników) również wpisuje się w ten sam rytm. Proste? Genialne!

Beat Sneak Bandit to trzecia już produkcja Simogo. Poprzednie gry tego niezależnego, szwedzkiego studia - Kosmo Spin i Bumpy Road - pomimo niewątpliwie urokliwej oprawy, nie były tytułami przesadnie godnymi polecenia. Jak widać - "do trzech razy sztuka".

Amazing Breaker [iOS]

Posługując się przepisem na stworzenie iOS-owego przeboju (fizyka, 3-gwiazdkowy system ocen, proca!), autorom Amazing Breaker udało się opracować grę pomysłową i - przede wszystkim - niesamowicie "wciągającą". Wykorzystując bomby miotane z procy, zajmujemy się niszczeniem lodowych rzeźb - do zaliczenia etapu wymagane jest zniszczenie minimum 90% rzeźby, w przypadku osiągnięcia lepszego wyniku poprawimy "gwiazdkową" ocenę za dany etap. Z zasadami gry można zapoznać się bliżej oglądając krótki filmik reklamowy (bomb po ostatniej aktualizacji jest już 5 rodzajów):

Gra na pierwszy rzut oka wyglądać może na skrzyżowanie Puzzle Bobble z Angry Birds, ale wystarczy parę chwil z nią spędzonych, aby przestać wątpić w to, że jest to propozycja na wskroś oryginalna. Gra ukazała się na App Storze na początku poprzednich wakacji i od tego czasu zdobyła wielką popularność, wielokrotnie zajmując jedno z pierwszych miejsc na liście najczęsciej kupowanych aplikacji. Cliff Bleszinski - twórca Gears of War - poproszony przez serwis IGN o wymienienie trzech najlepszych gier ubiegłego roku, obok Skyrim i Modern Warfare 3 wymienił właśnie Amazing Breaker.

Pod koniec lutego powinna ukazać się wersja na system Android.

Uaktualnienie 2010-2011

Poniższym wpisem aktualizuję zbiorczo informacje o grach, zamieszczane na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy:

  • SpaceChem - ukazała się doskonała konwersja na iPada.
  • Forget-Me-Not - autor gry udostępnił do pobrania za darmo port gry pod Windows i OSX.
  • Shantae: Risky's Revenge - ukazała się konwersja na iPhone / iPod touch / iPad.
  • Nowy Kick Off / Player Manager - Dino Dini aktualizuje od czasu do czasu bloga (rzadziej niż ja) i z aktualizacji tych wynika, że gra powstaje. Osatnio opublikował "wprawkę" - drobną grę w Unity 3D, opartą na pomyśle jego pierwszej, całkowicie amatorskiej gry z 1981 roku: Letteroids.
  • NyxQuest: Kindered Spirits - ukazała się konwersja na iPhone / iPod touch / iPad.
  • Voxatron - gra jest już do kupienia, ale jako "wersja alfa" (można było wejść w jej posiadanie w ramach jednej z z tegorocznych edycji Humble Indie Bundle).
  • VVVVVV - do gry wprowadzono edytor leveli, wraz z którym pojawiła się masa etapów stworzonych przez graczy. W dniu wczorajszym gra VVVVVV ukazała się w wersji na konsolę Nintendo 3DS (w dystrybucji elektronicznej).
  • Bastion - Średnia ocen wg MetaCritic: 87% (PC), 86% (X360). W grudniu ukazał się DLC (Stranger's Dream) - dla posiadaczy wersji pecetowej jest on darmowy.
  • Retro City Rampage - TBA 2012
  • La-Mulana - ukazała się jedynie na japońskim WiiWare - reszcie świata obiecano, że gra ukaże się na początku 2012 roku - i to nie tylko na Wii, ale również na PC/Windows.
  • Super Meat Boy - średnia ocen wg MetaCritic: 90% (X360), 87% (PC). Wersja na Wii została anulowana. Grę rozbudowano o przyjazny w obsłudze edytor poziomów i "portal" służący do ich pobierania, oceniania i udostępniania.
  • Cut the Rope - ukazała się druga część (Cut the Rope: Experiments) oraz port na Androida.
  • Need For Speed: Hot Pursuit - średnia ocen wg Metacritic: 89% (PS3), 88% (X360), 86% (PC).
  • Viva Amiga! - film w trakcie realizacji. Twórcy odwiedzili tegoroczny Blipfest (nowojorski festiwal muzyki chiptune'owej) i na swoim youtube'owym kanale zamieścili kilka minut zmontowanego materiału z tego wydarzenia (który to materiał przypuszczalnie wejdzie w skład filmu).
  • Mega Man Universe - projekt został oficjalnie anulowany w marcu 2011 roku.
O stronie

Gry komputerowe. Gry wideo. Historia elektronicznej rozrywki. Historia komputeryzacji. Nostalgia. Next-gen. Platformy mobilne. Dystrybucja elektroniczna. Arcade. Oldschool. iPhone. GBA. XBLA. WiiWare. PSN. Sony. Microsoft. Nintendo. Atari. Commodore. Amiga. ZX Spectrum. DOS. Windows. Flash.