Brytyjskie studio Team17 przez pierwsze lata swojej działalności jednoznacznie kojarzone było z Amigą - ich portfolio z tego okresu zawiera takie klasyczne serie, jak: Alien Breed, Body Blows i Project-X oraz takie tytuły, jak: Superfrog, Arcade Pool czy All Terrain Racing. Mniej więcej od 1996-1997 roku firma zajęta była prawie wyłącznie rozwijaniem multiplatformowej serii Worms, tudzież odcinaniem kuponów od niebywałej popularności serii.

Przeglądajac profil Team17 w serwisie Facebook oraz blog założyciela firmy, zebrałem najbardziej interesujące i istotne informacje odnośnie najbliższej przyszłości Team17:

  • W najbliższych tygodniach (a być może już na targach GDC, które odbywają się w dniach 23-27 marca) powinniśmy poznać szczegóły na temat Alien Breed Evolution, pierwszej od 13 lat gry z pamiętnej serii. Gra powstaje jako exclusive na platformę XBLA (Xbox Live Arcade).
  • Zapowiedź Worms 2: Armageddon na XBLA oraz Worms (HD) (do tej pory dostępnych wyłącznie na XBLA) na PSN (PlayStation Network). Kilka obrazków @IGN.
  • Worms 2: Armageddon stanowić ma mix najlepszych elementów z wydanego w 1999 roku Worms: Armageddon oraz Worms: Open Warfare 2, wydanego w ub. roku na Sony PSP oraz Nintendo DS.
  • Niestety, ale z wypowiedzi przedstawicieli Team17 można wywnioskować, że nie doczekamy się obsługi Trybu Grafitti (możliwości tworzenia własnych plansz) w grze sieciowej.
  • Zapowiedź wydania, w późniejszym terminie, Worms 2: Armageddon również na PC/Windows (Steam). Będzie to pierwsza od 2001 roku dwuwymiarowa odsłona Wormsów na tę platformę.
  • Zapowiedź zapowiedzi gry z serii Worms na iPhone.

Szykuje się pracowity rok dla panów z Team 17, szczególnie że oprócz tytułów wymienionych przeze mnie trzymają (podobno) jeszcze kilka niespodzianek w zanadrzu. Profil Team17 na Facebooku to m.in. forum dyskusyjne, blog oraz galeria screenshotów z gier znajdujących się w produkcji oraz prywatnych zdjęć.

Pierwsze Wormsy stworzone zostały przez Andy'ego Davidsona, czytelnika magazynu Amiga Format, na konkurs organizowany przez to pismo (ówczesny tytuł tej amatorskiej produkcji to Total Wormage). Team17 podjął się próby wydania komercyjnej wersji tytułu na Amigę i przeportowania go na wszystkie możliwe platformy sprzętowe. W 1997 roku ukazała się gra Worms 2 (PC/Windows), a w 1998 roku byliśmy świadkami pięknego pożegnania Team17 z Amigą, czyli wydania "wersji reżyserskiej" pierwszej części "Robaków" - Worms: Director's Cut (Amiga 1200) - być może wciąż najlepszej odsłony serii. Wszystkich odsłon nie będę tutaj wymieniał, muszę jednak dodać że oprócz prac nad kolejnymi Wormsami (zlecanych w dużej mierze zewnętrznym studiom developerskim) Team17 był w ostatnich latach zaangażowany w produkcję (dla Sony Computer Entertainment) nowych gier z serii Lemmings. Jest to o tyle ciekawa informacja, że pierwsze odsłony Lemmingów były produktem zupełnie innej brytyjskiej firmy - DMA Design - czyli... obecnego studio Rockstar North.

Andy Davidson zajmuje się obecnie prowadzeniem klubo-pubu w Bournemouth, muzyk Bjorn Lynne w dalszym ciąg współpracuje z Team17, Rico Holmes (grafik) również - chociaż oboje jako tzw. wolni strzelcy.

Warto przypomnieć, że wszystkie produkcje Team 17 na Amigę zostały nieodpłatnie udostępnione w sieci (do uruchomienia pod emulatorem lub na prawdziwych Amigach): obrazy dyskietek (ADF i IPF) oraz ISO (CD32).

Interesujące adresy: