Gry na długie, zimowe wieczory - czyli klasyczne handlówki w nowym wydaniu.
Gry ekonomiczno-symulacyjne, niegdyś zwane grami handlowymi a obecnie określane mianem tycoonów. Swoje najlepsze lata przeżywały za czasów świetności komputera Amiga 500. Każdy, kto miał Amigę, doskonale wie że najlepsze handlówki robi się w Niemczech (ale w NRFie!), i że jak handlówka jest tylko po niemiecku to prawdopodobnie jest to wypas totalny. I że znaczy kaufen znaczy kupić, verkaufen - sprzedać, Tag - dzień, a Ausgang – koniec tury.

Trochę klasyki: Winzer – przemysł winiarski. Black Gold – przemysł wydobywczy. Oldtimer – motoryzacja. 1990 – wielka polityka. Mag!!! – redakcja magazynu o grach komputerowych...

Upadek Amigi nie spowodował wcale upadku niemieckiego przemysłu gier ekonomicznych – wciąż ukazywały się ciekawe produkcje pod Windows (Airline Tycoon, Pizza Syndicate). I również tutaj dotarła moda na wypuszczanie po latach odświeżonych wersji starych hitów.

Vermeer.


Vermeer, Ariolasoft 1988 (Amiga).

Koniec pierwszej wojny światowej, Berlin. Z 50 tysiącami marek w kieszeni postanawiasz rozpocząć karierę obszarnika, spekulanta i kolekcjonera dzieł sztuki. Nadrzędnym celem będzie skompletowanie kolekcji obrazów holenderskiego malarza, Vermeera Van Delfta - ale droga do tego celu wiedzie przez handel – towarami (kawą, tytoniem, ziarnem kakaowym i herbatą) i akcjami, uprawę roli (plantacje z kawą, tytoniem, ziarnem kakaowym i herbatą) oraz spekulacje na rynku dzieł sztuki. Tanio kupić/wyprodukować, drogo sprzedać, nie dać się wydymać bankierom, unikać niekiedy bardzo przykrych w konsekwencjach wypadków losowych (gra toczy się w dużej mierze w rytm rzeczywistych wydarzeń historycznych po 1918 roku), nie kupić przypadkiem jakiegoś fake’a na aukcji, być zawsze we właściwym miejscu we właściwym czasie… Tylko tyle i aż tyle.


Vermeer 2 , Ascaron Software 2004 (PC Windows).

Remake prezentuje się o wiele bardziej okazale niż oryginał (projektowany z myślą o komputerze Commodore 64, warto wiedzieć że wersja amigowa powstała w niechlubnym Amiga BASICu – co widać i słychać, ale niekoniecznie czuć). Nie powinno to dziwić - szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę 18 lat dzielących oba produkty - ale warto wiedzieć że poza oprawą niewiele rzeczy uległo zmianie. I bardzo dobrze – rozgrywka jest nieskomplikowana, zasady – przejrzyste, a grywalność – wciąż bardzo wysoka.

Wersja niemieckojęzyczna ukazała się w 2004 roku pod tytułem Vermeer 2, wersja anglojęzyczna dostępna będzie w bliżej niesprecyzowanym acz podobno nieodległym czasie pod tytułem The Great Art Race.

 

Ports of Call


Ports of Call, Aegis Worldwide 1987 (Amiga).

Symulator firmy spedycyjnej, obsługującej przewozy dalekomorskie. Standardowo: tanio kupić, drogo i szybko sprzedać, a najlepiej załapać się na korzystny kontrakt na przewóz cudzego ładunku. Oprócz dbania o stan konta, troszczyć się musimy o stan naszej floty – w innym przypadku statki szybko pójdą na dno, pociągając ze sobą przewożony towar i naszą firmę. Popularności grze przysparzały obecne w niej elementy zręcznościowe, np. akcje typu wprowadzanie jednostki do portu czy wyławianie rozbitków.


Ports of Call XXL, Rolf-Dieter Klein 2003-06 (PC Windows).

Po prawie dwudziestu latach twórcy oryginalnej wersji gry powracają z odświeżoną wersją PoC pod Windows – Ports of Call XXL. Oprawa wizualna nowego produktu nie jest jego najmocniejszą stroną, natomiast gra doczekała się szeregu innych usprawnień – dodano m.in. grę wieloosobową przez Internet, a fragmenty zręcznościowe można – jeśli zechcemy – rozgrywać w pełnym 3D (ale za tę przyjemność autorzy każą sobie dodatkowo płacić).

 

  • Gra jest dostępna w polskiej wersji językowej, a można ją pobrać ze strony domowej.
  • Informacje o oryginalnym wydaniu amigowym @HOL.

 

Tak sobie pomyślałem, jaka niemiecka handlówa mogłaby jeszcze doczekać się wznowienia - i od razu do głowy przyszedł mi…

Mad TV

Zarąbisty symulator stacji telewizyjnej, który doczekał się już niezbyt udanego sequela (Mad TV2 z 1996 roku – tylko w języku Goethego). Wcielasz się w rolę Arniego, kolesia który oglądając pewnego wieczoru telewizję dostrzega na ekranie kobietę swojego życia - a następnego ranka uderza do szefa stacji i zatrudnia się na posadzie gońca (który to goniec tak naprawdę decyduje o wszystkich sprawach w firmie). Trzy całkowicie zbieżne cele gry to: 1) zdobycie pierwszego miejsca wśród stacji telewizyjnych w USA 2) eliminacja konkurencji 3) zdobycie serca Betty - pracującej na ostatnim piętrze biurowca reporterki kulturalnej.


Mad TV, Rainbow Arts 1991 (Amiga).

Obecnie rozwijanych jest kilka w pełni amatorskich i darmowych projektów, mających na celu stworzenie odpowiednika lub remake'u tej kultowej gry - także takich, które umożliwiałby zabawę wielu graczy przez Internet. Podaję linki: TVGigant - wiery remake pod Windows, MadTV - wierny remake pod przeglądarkę www, WebTV - niewierny pod przeglądarkę www, MadTV na komórkę. Jeszcze nie miałem przyjemności testować osobiście żadnego z ww., z tego co wyczytałem stopień zaawansowania prac nad poszczególnymi tytułami jest różny, ale wszystkie rozwijają się dynamicznie.

 

  • Informacje o oryginalnym wydaniu amigowym @HOL.

 

Gry na długie, zimowe wieczory... a że wieczory mamy krótkie i upalne, niekoniecznie polecam spędzać je akurat na zarabianiu wirtualnych dojczmarek - ale dodajcie tę stronę do zakładek i odwiedźcie za 5 miesięcy.

Hey, hey, 16k.
Sezon ogórkowy w pełni, nie mam o czym pisać na moim NewsLogu – a wypadałoby… W takich warunkach postanowiłem przypomnieć leciwy już (rok produkcji: 2003) teledysk we flashu. Teledysk o tematyce nostalgiczno-oldschoolowej z sympatyczną muzyką i wzruszającym tekstem. Dla tych, którzy o te klimaty otarli się osobiście, łezka w oku murowana. Rozmiar: 2 megabajty.

 

We bought it to help with your homework
We bought it to help with your homework
And the household accounts
If your dad ever works it all out
Lunchtimes in the library, writing down the pokes and peeks
Copying an access code, get a taste for home taping
Fetishists of map-making
Rubber keys and rotten leads, rand and run and load and screens
Then five minutes fingers crossed hoping not to witness the terror
of R: Tape Loading Error
ZX Spectrum 81, Dragon, VIC and Oric1
Commodore 64, Amstrad and an Acorn Electorn
Cheaper BBC Micro
Jet Set Willy, Sabre Wulf, Lords of Midnight, Underwurlde
Dark Star, Transam, Ant Attack
And of course, Manic Miner
The Hobbit and Knight Lore and Elite
It made a generation who can code
A bubble before proper consoles, who all know
That the games you get today, may be very flash
But there'll never beat the thrill
Of getting through Jetpac
Hey, Hey, 16k, What does that get you these days?
You need more than that for a letter
Old Skool Ram Paks are much better.
For N=0 to 2
Those were the days
Next N

Cave Story - Remix Project.

Ponad miesiąc temu pisałem w tym miejscu o Cave Story – bardzo ciekawej, bardzo ambitnej i rewelacyjnie wykonanej amatorskiej gierce pod Windows.
Dzisiaj informuję tylko, że od kilku dni w sieci dostępny jest do ściągnięcia – zapowiadany już od jakiegoś czasu – dwupłytowy album (w formacie mp3) z remiksami utworów skomponowanych na potrzeby tej gry. Ale nie, żebym jakoś szczególnie zachwalał - po prostu nic ciekawszego w minionym tygodniu się nie wydarzyło.

Oryginalną wersję soundtracku można pobrać stąd (mp3).

Powrót na Wyspę Małp.
Nie, niestety nie przynoszę zapowiedzi piątej części przygód Guybrusha Threepwooda. Natchniony tropikalną aurą postanowiłem po prostu przypomnieć jedną z moich ulubionych serii growych - kultowe/klasyczne przygodówki ze studia Lucasa - Monkey Island.


The Secret of Monkey Island, 1990.

Inna sprawa, że pretekstu do poruszenia tego tematu dostarczył sam Ron Gilbert - ojciec serii i twórca jej dwóch pierwszych odsłon. Napisał on kilka dni temu na swoim blogu zabawną rzecz - że po obejrzeniu trailera filmu Piraci z Karaibów 2 miał sobie pomyśleć (cytuję): "Hej, już to gdzieś widziałem... nie... Już w to kiedyś grałem... nie... Już to kiedyś zaprojektowałem!". (...) "To jest film o Monkey Island!". Po czym dodał, że teraz oczekuje na czek z wytwórni Disneya. Rzeczywiście, już pierwsza część Piratów z Karaibów nasuwała oczywiste skojarzenia z Monkey Island, co dla fanów gry stanowiło dodatkową atrakcję. Prawda jest jednak taka, że to Gilbert jako pierwszy powinien wysłać czek wytwórni Disneya - nigdy nie ukrywał, że jego gra inspirowana była po części wizytą w parku rozrywki Disneya.

Zwiastun filmu możecie zobaczyć poniżej (Youtube).

Za to już dzisiaj możecie obejrzeć - w całości - przedstawienie teatralne na bazie The Secret of Monkey Island, wystawione przez uczniów Hammond High School, Columbia. Powiem szczerze, że spektakl jest dosyć nędzny - tak czy siak, sympatycznie że coś takiego w ogóle powstało. Jak nie macie nic ciekawszego do roboty - całość dostępna jest na Google Video, podzielona na części nr jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem i dziewięć.


Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, 1991.

Kolejna sprawa - 25 czerwca ukazała się nowa, okrągła (0.9.0) wersja programu ScummVM. Jeśli ktoś nie wie, o co biega - jest to programik, dostępny na wielu różnych platformach (Windows, Linux, MacOS, PocketPC, Nintendo DS, Dreamcast, Xbox, Symbian, PSP), który umożliwia bezproblemowe uruchamianie klasycznych gier przygodowych (w tym serii Monkey Island) na sprzęcie pierwotnie do tego nie przeznaczonym. Same gry zdobyć musicie we własnym zakresie...

Na pewno przydadzą się Wam natomiast oryginalne ścieżki dźwiękowe - gotowe do pobrania bezpośrednio ze stronki LucasArts Soundtracks, łącznie z gotowymi do wydrukowania okładkami na CD. Fajna sprawa.


The Curse of Monkey Island, 1997.

Co by tu jeszcze dodać... Jak przystało na rzecz kultową, seria Monkey Island może się poszczycić mocnym wsparciem ze strony tzw. społeczności fanowskiej. Zachęcam do odwiedzin na niniejszych fansite'ach:

Można tam znaleźć takie perełki, jak np. komiksy, całą masę obrazków, opowiadań i remiksów utworów tworzonych osobiście przez graczy - miłośników Małpiej Wyspy. Oprócz tego full informacji o samej grze, wywiady, muzyczki i inne bajery.

Jak zwykle, sporo informacji możecie znaleźć również na Wikipedii.

I like Chopin!!!

Co powiecie na japoński eRPeG na Xboksa 360 z Fryderykiem Chopinem w roli głównej?

Trusty Bell: Chopin's Dream. Screenshoty @Kotaku. Info @IGN. Skany @Xboxyde.

Crysis.

CryEngine2 to silnik graficzny tworzony przez CryTek, ekipę odpowiedzialną za wydaną w marcu 2004 roku grę Far Cry. Far Cry był w momencie swojej premiery najbardziej efektowną graficznie grą dostępną na PC. Szczerze mówiąc, do dzisiaj robi wrażenie (w międzyczasie ukazały się patche dodające efekty obsługiwane przez nowe modele kart graficznych) ale postęp techniczny w postaci nowej generacji konsol stacjonarnych, dziesiątej odsłony DirectX'a, akceleratorów fizyki i 64-bitowych, wielordzeniowych procesorów każe wypatrywać kolejnego skoku jakościowego. Ma go zapewnić właśnie CryEngine2 - na chwilę obecną zdecydowanie najlepiej zapowiadający się engine graficzny. Pierwszą produkcją, która skorzysta z jego możliwości, będzie Crysis - gra FPP tworzona przez CryTek pod skrzydłami Electronic Arts.


Crysis vs Rzeczywistość. Crysis po prawej.

W tym miejscu posłużę się nadużywanym w odniesieniu do grafiki 3D generowanej w czasie rzeczywistym słowem "fotorealizm": Crysis to kolejny, bardzo duży krok w stronę fotorealizmu w grach. Nic za darmo - chociaż prezentacje gameplay'u odpalane są na topowych obecnie konfiguracjach, animacja potrafi mocno haczyć (inna sprawa, że nie są to wersje finalne). Crysis ma przynieść rewolucję również w temacie sztucznej inteligencji oraz symulacji zaawansowanej fizyki. Jaki sprzęt potrzebny będzie do komfortowej gry na tzw. "maks detalach"? Czy Xbox 360 i PS3 poradzą sobie z takim obciążeniem (na razie gra tworzona jest wyłącznie z myślą o Windows Vista+DX10)? Kiedy gra będzie gotowa?

Prezentacja z E3 @Google Video (prawie 15 minut):

Warto zobaczyć.

God of War 2 czyli PS2's not dead. Filmiki odpowiednio: pierwszy i drugi @GameTrailers. Dodatkowo wywiad z twórcami + filmiki do pobrania @Gameinformer.

Tony Hawk 8 czyli pierwszy prawdziwie nextgenowy Pro Skater. O ile Tony Hawk's American Wasteland na X360 to był śmiech na sali (bezpośredni port z pierwszego Xbox'a w podbitej rozdzielczości), o tyle TH8 (tytuł roboczy) jest grą pisaną od podstaw i - jak zapowiadają twórcy - rewolucyjną odsłoną tej absolutnie kultowej serii. Filmiki @Playsyde: 640x360 i 1280x720 (render i do tego mało konkretny, ale zobaczyć warto) + garść obrazków również @Playsyde.

Hellgate London (PC) . Trochę FPP, trochę RPG - najważniejszy jest fakt, iż gra tworzona jest przez ludzi, którzy swego czasu pracowali w Blizzardzie nad Diablo. Warto odwiedzić stronę domową (screenshoty, filmiki), ew. zerknąć na wpis na Wikipedii.

Rayman Raving Rabbids. Trzy teasery z czwartej części Raymana: E3 Trailer, Bunnies don't play soccer, Bunnies don't do vacuum cleaning.

Lekcja historii.

W ofercie edukacyjnej School of Computing na University of Teesside znajduje się kilka kierunków ukierunkowanych na pracę nad produkcją gier komputerowych. Oprócz całej masy przedmiotów czysto ścisłych oraz zajęć artystyczno-plastycznych studenci muszą jednak w trakcie takich studiów zaliczyć test z przedmiotu History of Games. PDF do pobrania tutaj (300kb).

  1. In the early text-based adventure game 'Collosal Hero' (a.k.a. 'Advent'), what is the secret password that returns you to the starting point of the game?
    1. plugh.
    2. xyzzy.
    3. abracadabra.
    4. izzywizzy.
    5. black rod.

Dla zainteresowanych - strona domowa uczelni.

O stronie

Gry komputerowe. Gry wideo. Historia elektronicznej rozrywki. Historia komputeryzacji. Nostalgia. Next-gen. Platformy mobilne. Dystrybucja elektroniczna. Arcade. Oldschool. iPhone. GBA. XBLA. WiiWare. PSN. Sony. Microsoft. Nintendo. Atari. Commodore. Amiga. ZX Spectrum. DOS. Windows. Flash.