The Outsider.
David Braben: "Nowe konsole do gier, Xbox 360 i PLAYSTATION 3 to wielka szansa dla przyszłości gier wideo. Lubię porównanie z przemysłem filmowym - jesteśmy na etapie, na jakim przemysł filmowy znajdował się w roku 1930, kiedy ludzie zaczęli odczuwać znużenie kolejnymi efekciarskimi filmami z kategorii "samochód-na-torach" i zapragnęli czegoś więcej. Gdy poprawiła się technologia i wzrosły nakłady na produkcję, nadeszła złota era Alfreda Hitchcocka, Orsona Wellsa i wielu innych. Złota era gier jest tuż za rogiem, a ja wierzę że The Outsider będzie jedną z pierwszych jej jaskółek".

David Braben to zasłużony twórca, który zasłynął w latach 80-tych stworzeniem gier Virus/Zarch (1987) oraz Elite (1984), a którego sława osiągnęła apogeum na początku lat 90-tych wraz z wydaniem kontynuacji Elite - Frontiera (1993). Te dwa ostatnie tytuły, kosmiczne symulatoro-handlówki stanowiły w swoim czasie szczytowe osiągnięcia w temacie ogólnego rozbudowania, rozmiarów świata i swobody rozgrywki w grach, szczególnie imponujące jeśli wziąć pod uwagę ograniczenia ówczesnych domowych komputerów.

Chąc napisać cokolwiek o nowym projekcie Brabena, grze The Outsider, trzeba posiłkować się materiałami promocyjnymi publikowanymi przez wydawcę. The Outsider ma być grą nowej generacji. Nie pojawi się na rynku prędzej, niż w roku 2008. Będzie thrillerem, którego akcja ma miejsce w zatłoczonym i tętniącym życiem mieście, będącym odpowiednikiem współczesnego Waszyngtonu wraz z okolicami. Wcielimy się w postać agenta CIA oskarżonego o przestępstwo, którego nie popełnił - o zabójstwo prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Autorzy obiecują niespotykaną dotychczas swobodę poczynań (rzekomo ma być to przełom na miarę Elite - w co akurat trudno uwierzyć) oraz wybitnie nieliniową rozgrywkę. Publikują przy okazji porcję niewiele mówiących screenów i kilkusekundowy filmik bez dźwięku - do obejrzenia na Xboxyde. Można zajrzeć również na prezentującą się niezwykle skromnie stronę oficjalną.

Galbadia Hotel.

Fantastyczna strona z ponad pięcioma tysiącami soundtracków z gier w formacie MP3.

Bully.
Kilkanaście miesięcy temu Rockstar Games zapowiedzieli nowy tytuł - Bully - grę o przygodach szkolnego rozrabiaki terroryzującego nauczycieli i szkolnych kolegów. Symulator zjawiska zwanego potocznie falą.

W tak zwanym międzyczasie firma popadła w poważne kłopoty spowodowane - nazwijmy to - specyficznym charekterem ich produkcji (przemoc, wulgaryzmy, narkotyki). Nie ustawał szum wokół gier The Warriors i Manhunt, twórców z Rockstara jako swojego głównego wroga obrał prowadzący ogólnoświatową krucjatę przeciwko grom wideo amerykański prawnik, Jack Thompson. Na domiar złego - głośny skandal (w który zaangażowała się nawet Hillary Clinton) z modyfikacją Hot Coffee do gry Grand Theft Auto: San Andreas, odblokowującą domyślnie niedostępne sceny seksu (w tej sytuacji gra sklasyfikowana do sprzedaży osobom od 18 roku życia trafiała do kategorii 21+, co oznaczało daleko idące restrykcje w sprzedaży gry i karę finansową dla wydawcy). Wszsycy byli przekonani o tym, że w zainstniałej sytuacji firma nie zdecyduje się na kontynuowanie prac nad tak kontrowersyjnym tytułem, jakim jest Bully. Twórcy i wydawca milczeli, a Rockstar zdobył się na sympatyczny żart wypuszczając... symulator tenisa stołowego na XBOXa 360.

Aż tu nagle - oficjalny komunikat firmy Rockstar - że Bully, owszem, została anulowana ale jedynie w wersji na konsolę Xbox - a posiadacze PlayStation2 będą mogli w nią zagrać już niebawem. Dokładnie w październiku. Opublikowano także nowy trailer.

Nieco zmodyfikowano pierwotny pomysł. Teraz kierować mamy poczynaniami ucznia, który ma przed sobą 12 miesięcy karnego pobytu w szkole poprawczej. Naszym zadaniem będzie przetrwać, a co więcej - zdobyć pozycję w nowym środowisku.

 

The Settlers 2 x2
Nieco starsi gracze z pewnością pamiętają bardzo udane gry The Settlers (1993) i The Settlers 2 (1996). Późniejsze odsłony serii były już jednak dużo słabsze - chwała więc firmie Blue Byte za to, że wpadła na pomysł aby zamiast kolejnej (w domyśle: jeszcze słabszej) części wydać remake części drugiej (w domyśle: grę co najmniej tak samo dobrą, jak oryginał). Wydać go w dwóch wersjach - windowsowej, z unowocześnioną oprawą w pełnym trójwymiarze, oraz mobilnej - na konsolkę Nintendo DS. Ta druga graficznie nie różnić się będzie wyraźnie od 10-letniego klasyka, za to wykorzystywać będzie unikalne cechy DSa: dwa wyświetlacze oraz ekran dotykowy.


Obrazki z wersji na konsolę Nintendo DS

Anglojęzyczne demko The Settlers II: The Next Generation można pobrać m.in. stąd.

Wersja pecetowa uzyskała status gold, czyli - innymi słowy - prace nad nią zostały ukończone. Nie wiadomo kiedy gra ukaże się w sklepach - z pewnością jeszcze w tym roku. Z kolei o dacie premiery wersji DSowej nic nie wiadomo.

Trailer wersji okienkowej (z gadką po niemiecku):

Do poduszki.

Do poczytania (wszystkie teksty po angielsku):

  • Amerykańskie targi E3, największa tego typu impreza w branży, od przyszłego roku zmieniają diametralnie swój charakter i z wesołego miasteczka odwiedzanego przez dziesiątki tysięcy graczy staną się kameralną wystawą dla wybranych przedstawicieli mediów - czas na podumowanie 12-letniej historii Electronic Entertainment Expo (@GamesRadar)
  • Przygody Mario na konsolach przenośnych @Modojo
  • Muzyka w grach na przestrzeni lat, w skrócie (@Gamespot)
  • Serwis 1up świętuje kilka okrągłych rocznic: 15-lecie konsoli Super Nintendo, 20-lecie serii Metroid oraz Castlevania i 25-te urodziny Donkey Konga
Xbox 360 oficjalnie w Polsce - szczegóły.

Na Onecie można przeczytać wywiad z kolesiem pracującym dla polskiego oddziału Microsoftu.

W skrócie:

  • Data oficjalnej premiery konsoli XBOX 360 w RP: 3 listopada
  • Cennik: wersja Core - 1199 PLN, wersja Premium - 1599 PLN
  • Uwaga, to niezłe - usługa XBOX Live niestety nie będzie dostępna w Polsce w dniu premiery tylko trochę później (???)
  • Cytat nr 1: "Już wkrótce uruchamiamy budżety marketingowe na promocję produktu"
  • Cytat nr 2: "Podczas wprowadzenia produktu można się spodziewać kilkudziesięciu mocnych tytułów, spośród których kilkanaście (w większości zlokalizowanych) przygotowuje Microsoft Games Studio"

Na przestrzeni ostatnich lat rynek konsolowy w naszym kraju urósł i znormalniał, chociaż wciąż pod względem sprzedaży pecetowych i wysokiego wskaźnika piractwa bardziej przypominamy rynki azjatyckie niż Europę Zachodnią. Widać jednak wielki postęp w upowszechnieniu samych konsol, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, żę na chwilę obecną tylko jedna firma - Sony - oficjalnie obecna jest w Polsce ze swoimi produktami. Sprzęt i gry na konsole Nintendo i Microsoftu, owszem, są dostępne w niektórych sieciach hipermarketów dzięki inicjatywie niezależnych dystrybutorów (Lukas Toys, APN Promise) oraz w internetowych sklepach wysyłkowych czy na Allegro, ale o oficjalnym wsparciu technicznym, uczestnictwie w programach lojalnościowych czy polskojęcznych wersjach gier mogliśmy do tej pory tylko pomarzyć. Niebawem to się zmieni - przynajmniej na odcinku xboxowym.

Pozostaje jeden problem - koszt całej zabawy, a dokładnie: koszt gier, wynoszący dzisiaj ok. 60euro za porządne nowości. Dopóki siła nabywcza polskiego gracza jest taka, jak jest, pozostają dwie możliwości: obniżki cen gier w sklepach (niekoniecznie nowości i niekoniecznie do poziomu gier pecetowych) albo łamanie zabezpieczeń antypirackich w nowych konsolach. W interesie Microsoftu leży zdecydowanie to pierwsze.

Tony Hawk, A.D. 2006.
Tony Hawk to naprawdę dobry skater - grinduje po dachach, linkach na bieliznę i gałęziach, potrafi przeżyć nurkowanie w beczce z roztopioną stalą i upadek na plecy z drapacza chmur. W przerwach między zaliczaniem literek wywołuje trzęsienie ziemi w Los Angeles i pomaga ochronie lotniska łapać kieszonkowców.

Tak to mniej więcej wyglądało 5 lat temu, w czasie gdy na rynku pojawił się Tony Hawk's Pro Skater 3. Potem, od momentu gdy Tony zaprosił do swojej gry ekipę programu Jackass, klimaty lekko bajkowe ustąpiły miejsce fantastyczno-parodystycznym, co po którejś z kolei grze w tym stylu zaczęło rodzić pytanie - czy tak już pozostanie na zawsze? Ósma odsłona serii, nazwana roboczo Tony Hawk's Project 8 - przynieść ma rewolucyjne zmiany: twócy gry zapowiadają odejście od motywów typu jazda na kosiarce do trawy, wyburzanie budynków czy malowanie graffiti, i skupią się na tym co w grze o deskorolce powinno stać na pierwszym planie - na jezdzie na desce oraz na czesaniu trików.

Zamiast kolejnej gry quasi-fabularnej (Tony Hawk's Underground) czy GTA-podobnego włóczenia się po mieście (Tony Hawk's American Wasteland) - ukłon w stronę gameplayu zbliżonego do tego z linii Tony Hawk's Pro Skater: zabawa na z góry wytyczonym obszarze, na którym czeka nas zaliczenie określonej ilości zadań. Brawo! Jeszcze bardziej klasycznie zapowiada się nieco zmieniony "Classic Mode", który w ostatnich trzech odsłonach stanowił w moim odczuciu najciekawszy tryb zabawy. Nie oznacza to bynajmniej cofnięcia się gry do poziomu z 2002 roku - nowy Tony Hawk to gra tworzona od nowa z myślą o sprzęcie nowej generacji, konsolach PlayStation 3 i Xbox 360. Po sześciu latach katowania starego silnika dostaniemy wreszcie coś nowego, wymienione zostanie wszystko począwszy od grafiki, systemu animacji, a na sposobie wykonywania trików i sterowaniu skończywszy. Wiadomo już, że całkowicie zmodyfikowany tryb "focus" - czyli spowolnienie akcji pozwalające nam na bardziej precyzyjne i efektowne wykonywanie trików - ma stanowić teraz jeden z najbardziej istotnych elementów rozgrywki.

Wszystko to możecie zobaczyć na opublikowanym wczoraj filmiku:

 

 

Do ściągnięcia: 1280x720 i 640x360 (@Xboxyde).

Tony Hawk's Downhill Jam

Project 8 to nie jedyny nowy tytuł, który swoim nazwiskiem firmować będzie Tony - na konsole Nintendo Wii oraz Nintendo DS pod koniec roku ukaże się Downhill Jam, gra będącą skrzyżowaniem serii Tony Hawk's oraz SSX (arcade'owego "symulatora" snowboardu), czyli - w skrócie - szalony zjazd z górki... Najważniejsze w tym wszystkim będzie sterowanie - przy użyciu wyposażonego w czujnik ruchu "pilota" konsoli Wii. Zapraszam do obejrzenia trailera wersji na Wii (prezentowanego w maju na targach E3):

 

 

Po więcej filmików - w lepszej jakości - odsyłam do serwisu Gametrailers.

Zizou!!!
Uwaga - 3MB.

I na deser - Nintendo World Cup 2006.

O stronie

Gry komputerowe. Gry wideo. Historia elektronicznej rozrywki. Historia komputeryzacji. Nostalgia. Next-gen. Platformy mobilne. Dystrybucja elektroniczna. Arcade. Oldschool. iPhone. GBA. XBLA. WiiWare. PSN. Sony. Microsoft. Nintendo. Atari. Commodore. Amiga. ZX Spectrum. DOS. Windows. Flash.